HTML

Írások

Számos gondolatfoszlány, elképzelés és téma ötlik fel elmémben. Fiatalon is tulajdonítottam megírásuknak fontosságot, mégsem jegyeztem le őket, nem róttam velük tele füzeteket. Ám a gondolatok ritkulnak, elmém mindjobban szűr, elemez és hangsúlyoz, s egy-egy történet valóm felejthetetlen elemévé szilárdul. Szívemmel együtt üt. Mielőtt elhal, betűvé lényegül. Talán egyszer lehajol a földre valaki, s mint Winnetou, fülét földre szorítva, vizsgálja majd a közeledő paták dobbanását. De mének helyett ember, paták helyett hangok, támadó helyett jó barát közeledtét sejti majd. Így legyen!

Friss topikok

Linkblog

Így váltam tanárrá

2024.01.03. 17:39 | vgyula | Szólj hozzá!

  1. Élményekre építő tudásszerzés - Inkluzív pedagógia

A csillaghegyi iskola a Lehel utcában működött. Egyik oldalon a katolikus templom, vele szemben az iskola hirdette az igét. Hittanra a gyerekek a templomba jártak, pontosabban annak oldalsó szárnyába, amit nem államosítottak. 

Egyszer gondoltam, átnézek hittanórára, vajon hogyan viselkednek legszörnyűbb magaviseletű tanulóim odaát. Megtehettem, hiszen Laci bácsit - az idős káplánt - jól ismertem. Tudtam róla, hogy egykor regnumos pap volt. A feloszlatott regnumosok a nehezen nevelhető, akkor még nem „három hásnak” titulált diákokkal foglalkoztak különösen kiemelkedő eredménnyel. Persze ezt az ötvenes évekbeli hatalom nem nézte jó szemmel. Laci bácsi többet volt börtönben, mint a szószéken, bűne az volt a kommunisták tudatalattija szerint, hogy kiváló pedagógus.

Beosonva, a teremben mit látok? Az átlag 2,5 magaviseletű fiúk, mert csak fiúk voltak, ültek a padban, s hallgatták Hevesi Peti felolvasását a Winnetouból. Péter egyébként épp aznap ejtett fejmagasságból egy 5 kg-os öntöttvas súlyt Rózsi néni rajzóráján a festékesvödörbe. A súly az órai vízuális „belállítás” szerepét töltötte be.

Figyelek, s hallom, ahogy a Nagy indiánkönyv kiemelkedő alakját, Old Shatterhandot méltatják, mennyire is volt hű fegyvertársához, és barátságos az elnyomott indiánokkal. 

A hittanóra után mindegyik fiú mehetett egy kört Laci bácsi kismotorjával az igen csekély forgalmú Lehel utcában.

Ekkor, tehát a nyolcvanas évek elején kezdtem érteni mi is az az élményekre építő tudásszerzés.

2. Egy karácsonyhoz köthető sztori

Szintén a csillaghegyi iskolában történt. Borika egészen kislány volt még, kirándulásokra, táborba mindig magunkkal vittük.

Szavam járása volt az osztályban, mikor valamilyen „alig használt” tollat, kissé repedt vonalzót, vagy megrágott radírt találtam, s nem jelentkezett a tulajdonos, hogy na jó, akkor elteszem, s jó lesz Borikának. (Ma is egyébként az infó terem asztalán gyűlnek az ilyen relikviák.)

Osztályomban volt jónéhány, enyhén szólva mozgékony fiú. Szünetbéli helyváltoztatásuk időnként lambériák leválását, szekrényajtók lazulását, olykor a fali táblák földrajzi helyzetének elmozdulását eredményezték. 

A nyolcvanas években nem támogatta az állami nevelés az adventi gyertyagyújtást, kis ajándékok elhelyezését a tanulói padokon, tanári asztalokon karácsony előtt, s így csak szőr mentén lehetett utalni a decemberi várakozás lelki jellegére. 

Mondtam is diákjaimnak, ha meg szeretnének valamivel lepni, akkor az csak valamilyen lélekemelő jó cselekedet lehet.

December közepén kopogtat a tanári ajtaján Tamás és Karcsi, az előzekben felvázolt tanulói kör két oszlopos tagja, s hívnának be az osztályterembe, ha nézném, szépen pótolták lambéria folytonossági hiányait, zárhatóvá tették a szekrényt, s a cserépkályha mögül is kiszedték az aznapi szemetet.

Megköszöntem az adventi szuvenírt, kezet fogtam velük. Mire Tamás egy több hetes, élettelen kakaós zacskót nyújtva felém megszólalt:

  • Gyula bácsi! Ezt a szekrény tetejéről szedtük le. Senki nem jelentkezett érte. Jó lesz Borikának.

3. Az egészségügy lehetőségei jobban behatároltak, mint a nevelésé

Huszonkét éves koromban egy súlyos autóbaleset után intenzív osztályra kerültem. Nem tudom másnap, vagy harmadnap, mikor visszanyertem némileg tudatomat, kinyitottam a szemem. Láttam a körülöttem a pittyegő műszereket, a dróton felfüggesztett lábamat, s persze megállapítottam maródi helyzetemet. Egyébként nem emlékeztem semmire, azóta sem tudom, a baleset hogyan történt. (Ez a retrográd amnézia.)

S akkor fölém hajolt egy fehér ruhás, barátságos orvos, akiről később kiderült, hogy az ország legjobb sebészei mellett ő az intenzív osztályvezetője, Ligeti főorvos.

Halkan megszólaltam.

  • Doktor úr! Tessék mondani, ha meggyógyulok, hülye leszek?

Mire ő:

  • Miért, Gyula, azelőtt hülye volt? Mert itt jobb nem lesz.

Hát, így váltam én tanárrá.

A bejegyzés trackback címe:

https://kulonbozo-irasaim.blog.hu/api/trackback/id/tr7118294377

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása